Sidor

fredag 16 september 2011

Alltid kul att lära sig något nytt!

Nu när jag är på kurs i danmark för att lära mig att bl a konstruera mönster till och sy folkdräkter får jag lära mig massor av nya saker, i tillägg till det lär jag mig en massa tips och tekniker av de andra deltagarna i pauserna. En av de mer spännande sakerna i år är att sticka sockor/ tröjärmar/ byxben på rundstickor. Det är Hanne från Bornholm som lärt mig detta. Jag försökte själv men misslyckades totalt. För att det ska fungera ska man ha båda delarna ihop på mitten och dra ut vajern ut på var sida, sen stickar man en sida i taget men på båda bitarna(med var sitt nystan), vänder (drar till vajern igen så att det är ungefär lika mycket vajer på båda sidor) och stickar andra sidan. Svårt att förklara men väldigt bra om man vill ha två stickade bitar lika!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...