Sidor

fredag 13 januari 2012

Beskrivning näsduksfodral och fler båtar..

Har varit sjuk och inte orkat så mycket men några näsduksfodral och båtar till apelsinskalstäcket har det blivit.
Tänkte att jag skulle visa hur jag syr näsduksfodral. Den här beskrivningen passar till näsdukar som är ca 11*5*2cm.
Havent manage to get so much done but I have been sewing a few tissue paper covers (?) and some pieces for my orange peel quilt.
This is the way I sew these.  This tutorial fit tissue paper packs that are about 4 1/2 *2 *3/4.
Klipp ut en foderdel som är 19*15cm och en ytterdel som är 15*15cm.

Cut out 1 piece 6 *6 inch for the outer fabric and 1 piece 7 1/2 *6inch for lining.



Sy ihop kortsidorna räta mot räta(med ca 7mm sömsmån). Obs! Fodertyget kommer att "buckla" sig eftersom det är större.

With right sides togheter sew the short sides togheter. About 1/4 inch seamallowance.


Stryk sömsmånen mot fodersidan.

Press toward the lining fabric.


Pressa så att tygerna ligger platt och det är lika stort veck på båda sidor.

Press so thr fabric lies flat and the pleates(?) at the sides is even.



Sy ihop långsidorna (ca 7mm sömsmån) men lämna en öppning så att det går att vända.

With about 1/4 inch seamallowance sew the other two sides, but remember to leave an opening somewhere to be able to turn the piece inside out.


Vänd och pressa. Var noga med att få ut hörnen ordentligt. Sy diskret igen uppningen med raksöm ca 2mm från kanten.

Turn inside out and press. Remember to get the corners out properly. Sew the hole togheter close to the side.



Vik ihop med kortsidorna ihop och fingerpressa vecket för att markera mitten.

Fold with the short sides togheter and finger press to mark the middle.



Med fodersidorna utåt vik ihop fodralet in mot mitten.

With the lining out fold the sides to the middle.




Sy ihop kortsidorna ca 4mm från kanten.

Sew the short sides togheter.





Variation 1: vänd. Färdig!

Version 1: Turn. Finished!




Variation 2 med man sydda hörn:
Vik ut hörnet så att sömmen kommer i mitten.

Version 2:
Fold the corner with the seam in the middle.



För att få lagom storlek på hörnet och få hörnen att bli jämna och lika väljer jag att sy så att spetsen på hörnet alltid följer kanten på min pressarfot, vilket här är lagom(ca 8mm).
Sy alla 4 hörn.

Sew over the corner. Make all 4 the same.
To get the corner straight and allike I have used the side of my presserfot as a guide for the tip of the corner while sewing.

Vänd. Färdig!
Turn. Finished!


Nu är det bara att välja vilken variation man tycker bäst om. Jag har inte lyckats bestämma mig än.
När jag syr näsduksfodral brukar jag alltid sy flera på en gång med ett moment i taget då går det ganska snabbt att få ihop några stycken!

I use chain piecing when doing these and make several at a time, which make them fast to make!



Jag har inte helt glömt bort mina andra projekt helt. Jag har även vändsytt fler bitar till mitt apelsinskalstäcke. Nu ska jag bara orka sy på dem på bakgrundsbitarna...

I havent totally forgotten about all my other projects. I have been making more pieces for my orange peel quilt. Now I just need the energy to sew them onto the background fabric.


I´m getting really frustrated at blogger right now. When I write and arrange pictures the way I want it to bee and then publish, I do expect them to come in the same order and be the same size. They don´t! And the prewiew doesen´t work either. What am I doing wrong?

Anyway This is my fineshes for today and I´m posting them at crazymumquilt finishing up friday. Have a nice friday 13th!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...