Sidor

onsdag 11 januari 2012

WIP Wednesday/Trastäcke /rag rug

Har börjat på ett nytt projekt och försöker intala mig själv att det är bra med ett projekt till.. Har inte helt lyckats övertala mig själv än men jag får i alla fall röjt lite i skräp/ resthögarna! Inspirationen har jag fått från crazymumquilt.

Even though I have several projects up and running I have started a new one. I´m always intrigued by new tecniques and want to try them out. This time I saw a rag rug at crazymum quilts and felt the urge to try it out. So I did!

Eftersom det är tänkt att bli ett trastäcke /en matta så har jag valt ett möbeltyg som grund för att sy fast bitarna på ( från överblivna tyger samlingen). På tyget har jag markerat upp linjer med ungefär 2cm mellanrun. Jag har även valt att rita upp ett mönster på bottentyget men men kan lika gärna blanda tygbitar av olika färg över hela bakgrunden eller i ränder,  men jag hade lust att prova med mönster nu när jag ändå ska testa tekniken.
Av trikåtyg (här funkar små restbitar eller gamla t-shirts) har jag klippt (skurit med rullkniv) bitar som är 4*10cm (med stretch på bredden).

I chose a leftover piece of upholstry fabric and drew parallell lines about 3/4 inch apart.
I cut out pieces of t-shirt fabric (old t-shirts or leftover pieces) about 1 1/2 *4 inch in size.

Jag lägger sen ut bitar av trikåtyget på linjen och syr fast med en smal zig zag. När första raden är sydd börjar man sy på nästa. Vik den första sydda raden åt sidan och sy fast bitar av trikåtyget på linjen brevid.

Then I attatched the small pieces to the drawn line on the upholstry fabric with a narrow zig zag. When the first line was sewn I flipped these to the side and continued to sew pieces to the next line.


Sen fortsätter man tills hela bottentyget är täckt. Glöm inte att lämna en bit ytterst runt hela bakgrundstyget så att man kan fålla eller ha som sömsmån om man vill göra kudde istället.


Now I just have to continue until the backing fabric is filled. If you are doing this don´t forget to add seam allowance around the sides for hemming.

Tycker hittills att det är ett kul projekt men är osäker på hur bra det blir om jag skulle använda det till matta. Om man ska gå mycket på den kanska det är bättre med mindre trikåbitar och ännu tätare rader?.. Jag får göra en utvärdering när jag sytt färdigt!

I like this projekt but are not quite sure about using this as a rug... Well thats someting I can evaluate later when its finished!


 Im linking up to WIP wednesday at freshly pieced to share my work progress of the week.

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...