Sidor

söndag 5 juni 2016

Vikbara tygkassar/ Foldable totbags

På sista tiden har jag glömt att ta med tygkassar hemifrån när jag ska handla så pass många gånger att jag börjat reta mig på detta. Efter lite funderande bestämde jag mig för att fixa ihopvikbara/ ihoprullbara tygväskor som inte tar så stor plats så att jag lättare kan ha några extra i bilen och i handväskan.

Lately I´ve been ittitated over the fact that I keep forgetting to bring my reusable bags when shopping, so I desided to sew some bags that could be folded to take less space and look more neat. So now I´ve made some for my purse and my car as extras if I forget the other ones.

Vanligtvis när jag syr tygväskor fäster jag handtagen med en sydd ruta med ett kors i, men tycker att det är lite bökigt med allt vändande av tyget i symaskinen. Så den här gången provade jag lite olika lösningar och kom fram till en jag tycket fungerar riktigt bra.

Usually when I make these kind of bags I attach the handles with a sewn square with a cross diagonal from corner to corner. This time I tried  different ways to attach the handles and found one I really like.


När jag var färdig ville de andra familjemedlemmarna också ha var sin med egenvalt motiv, så nu har jag sytt några extra. Passade på att göra en instruktionsvideo om det är någon mer som är sugen på att sy en smidig liten tygkasse.

When some of the other members of my family saw them they wanted one to but in a fabric of their choosing. This is some of them. When doing this I made a videotutorial in swedish on how to make these. I am considering to make my tutorials in english on a different youtube channel but hesitate because of my english speaking skills....


Tänkte att jag skulle gå över mitt tyglager och sy upp ett gång tygkassar i olika färger och mönster att ta med på en hantverksmarknad som jag ska sälja på senare i sommar.

Right now I´m going to go over my fabric stash and sew up a couple of these for a craftfair I´m attending later this summer.




Uppdatering väskan:
Sydde aldrig ihop väskan eftersom jag retade mig på att de vävda axelbanden inte kändes helt rätt. Så nu har jag börjar på ett nytt vävt band och efter lite färgbyte på några av trådarna och en hel del svordomar när jag försökte få mönstret att fungera tills jag insåg vad jag gjort för fel, så är jag nu halvvägs. Många vävfel men på håll ser det ok ut! :)

Update on the bag:
Although I actually like the shoulderstraps I´ve made I don`t feel they match with the embroidery. So after just ignoring it for a while I found a new weavingpattern I liked. And after many curse words and a few shifts of colour I`m now halfway done with the new straps, and this time it feels right. And if I look at it from a distance I can´t se the misstakes as clearly.  :)













Det här mönstret är inspirerat av ett fynd från Birka och mönstret kan hittas här.

The pattern is a sort of copy from a tablet weaving found in Birka. A vikingage trading center in Sweden (8th-10th century) I found the pattern here:





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...