Sidor

lördag 12 november 2011

Sy egen temari del 2




For foregin readers please klick on the translation button!

Då ska vi börja med broderiet på bollen. Har du inte gjort bollen så gå till del 1. Det mönster vi ska sy är det som bollarna visar. Man kan brodera med många olika sorters garner. Jag föredrar pärlgarn för att det inte delar sig så lätt eller som nu när jag syr julgranskulor olika guld och silvertrådar. I exemplet nedan har jag använt DMC metallic tread på spolar med 40m.

För att få rätt proportioner på broderiet så ska vi dela upp bollens yta i delar. Beroende på vilket mönster man vill ha så delar man upp ytan olika. Vi ska göra en av de enklare.

Som hjälp ska vi använda oss av en pappersremsa. Klipp till en remsa som är ca 1cm bred och minst lika lång som omkretsen på bollen. Jag brukar klippa längs långsidan på ett A4 papper.










Lägg remsan runt bollen så att så att pappret möts och klipp av det som blir över.









Det är inte alltid man lyckas få en helt rund boll så ibland kan det skilja lite i omkrets beroende på vart man  lägger remsan, då får man försöka ta en medellängd på remsan.













Omkretsen runt bollen ska delas in i 4 delar. Och det är här pappersremsan kommer in och gör detta enkelt. Genom att vika remsan först en gång...











och så en gång till så är remsan uppdelad i 4 delar.














För att göra det enklare att sätta dit nålarna på rätt ställe så brukar jag när remsan är vikt klippa av hörnen på ena sidan (0.5cm).













När vi sen lägger tillbaka den runt bollen så är det enkelt att sätta nålar i vecken för att på så sätt dela in bollens omkrets i 4 lika delar.









Lägg remsan runt bollen och sätt nålar vid de klippta hörnen.













Nu ska vi dela in den tvärgående omkretsen också. Då tar vi bort remsan och sätter den på tvären av den linje vi just markerat upp, passa på att sätta de klippta hacken vid de nålar som du redan satt ut (2st). Mellan nålarna finns (eller ska finnas om remsan ligger rätt) ett hack på varje sida om bollen som inte är markerad med en nål. Sätt ut dessa två nålar.







Nu är uppdelningen klar och nu ska vi börja sy. För att göra det enkelt syr vi alla ytterlinjer först.

Trä en lagom lång tråd. Hur långt som är lagon beror på broderigarnet, vissa trådar delar sig lätt och trasslar lätt om tråden är för lång och vissa klarar av att vara lite längre. När jag broderar med guld/silvertråd brukar jag ha ungefär en armlängd lång tråd, inte längre.

Gå in med synålen en bit från en av markeringsnålarna och gå upp precis brevid.




Sy ett eller två ministygn vid nålen för att fästa tråden.


Gå till nästa markeringsnål och sy ett litet ministygn. Fortsätt runt och sy mellan alla markeringsnålar. (Sy till de närmaste nålarna)

Ibland kan man hamna så att man får gå in med nålen i bollen och sy under ett sytt stygn för att kunna sy mellan alla nålar.









När vi sytt mellan alla markeringsnålar kan vi plocka bort dem så att vi slipper fastna i dem i fortsättningen när vi broderar.

Har du tillräckligt med tråd kvar broderar du med den annars får du trä och fästa en ny tråd. Om vi tittar på mönstret som bildats så ser vi att bollen är uppdelad i 8st trekanter. Nu när vi ska brodera ska du se till att du startar med tråden i ett hörn på en av dessa trekanter.





Vi kommer att brodera runt i klockans riktning(om du inte är vänsterhänt, då kan det vara enklare att gå åt motsatt håll). Jag tycker att det är enklare om jag hela tiden vrider bollen så att det hörnet där tråden är hela tiden är neråt. När jag nu håller bollen så att hörnet med tråden pekar neråt så går jag upp till det vänstra hörnet, håller nålen parallellt och tryckt mot den övre tråden. Går in med nålen en bit i från hörnet och går upp precis i hörnet.
Ta inte allt för stora stygn, då syns inte mönstret ordentligt.





Vrider bollen så att hörnet med tråden pekar neråt. Går upp till det vänstra hörnet, håller nålen parallellt och tryckt mot den övre tråden. Går in med nålen en bit i från hörnet och går upp precis i hörnet.










Så här fortsätter jag brodera tills hela trekanten är broderad. Sista stygnet går jag ner där det ska vara men går upp i trekanten brevid. Sen fortsätter jag tills alla trekanter är sydda.











Man måste sy minst två trekanter innan man kan börja se mönstret. Här har jag sytt 2 trekanter.













Ett litet tips!
Momentet där man håller tråden parallellt med den övre tråden är viktig för att få till snurran fint. Jag brukar tom nästan lyfta lite på den tråden för att komma riktigt nära den kanten.











Fråga gärna om jag varit oklar med något och lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...