Sidor

måndag 15 augusti 2011

hexagons

För de som inte tycker om att tråckla fast tyget vid mallen vid sömnad av hexagoner/sexkanter finns det flera lösningar. En av dem är att använda plastade papper som mallar. Man får jobba ett tag vid strykbrädan och med att rita och klippa ut mallar, men man får snabbt ihop många lappar. (finns fryspapper som man kan skriva ut på vilket sparar tid till uppritning.

Ex på plastade papper är mjölkkartonger (eller andra tetra pak), omslag till en del kopieringspapper, fryspapper (ex reynolds frezer paper). När jag sytt mitten på det här täcket har jag användt fryspapper och omslag till kopieringspapper. (Kanten runt om funderar jag fortfarande på.)




Rita och klipp ut mallarna på på/i det plastade pappret. Klipp ut en tygbit som är lite större. Placera tyget med avigsidan upp och lägg mallen med den plastade ytan uppåt.
Sätt på strykjärnet på bomull/lin. Vik över sömsmånen och stryk fast. Värmen smälter plasten så att den fastnar i den övervikta tygbiten. Det gäller att vara försiktig så att man inte stryker längre in än tygöverviket går annars kan plasten fastna på strykjärnet.
Fortsätt att vika över och stryka fast en sida i taget tills alla sidor är invikta.
Tyget är lätt att lossna och det blir inga märken på tyget efteråt (i alla fall inte på alla jag har gjort. Jag tycker att det blir fina och skarpa kanter när man gör på det här sättet och jag föredrar att göra så här ibland ex om jag väljer att sen sy ihop dem på symaskinen ( som vid handsömnad men med liten zig zag eller lämplig söm).

1 kommentar:

  1. Hvor blir det smukt! Smart med de plastbelagte sekskanter. Det vil jeg prøve!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...