Sidor

onsdag 8 februari 2012

Vindsnurror och docktäcken.

Av någon anledning så har jag dragit mig för att öppna mina charmpacks. De är så fina men efter lite moget övervägande kom jag fram till att de självklart blir fina i en quilt också oavsett vilket mönster jag väljer.

I have realised that I have been avoiding to break up and use my charmpacks. They look so nice in the bundle but of course they would give me more joy if I actually put them in a quilt.


Kom på ett mönster som jag hade lust att prova och satte igång.

Now I have found a projekt for one of the charmpacks. I didn't need so many so I picked a charm pack with fewer fabrics ( perennials by eleanor burns).

För att ut en vindsnurra av varje charm(5*5inch), så valde jag varianten där man lägger ihop 2 fyrkanter ( en begie och en färgad) med rätsidorna innåt och sen syr runt hela kanten.

To get a pinwheel out of each charm square I used this metod. I paired each charm square with a ecru/begie square with right sides together. Then stithed along each side of the square.

När jag sytt ihop alla skär jag med rullkniv upp från diagonal till diagonal.

After making all of them I cut the squares up in 4 from diagonal to diagonal.

Pressar mot den mörka sidan och sen syr ihop till block.

I'm now pressing and sewing the blocks together.









Yngsta dottern fick ett dockskåp i födelsedagspresent. Det finns inte så mycket möbler och sånt än men i helgen satte vi oss och sydde ihop lite kuddar och täcken så att dockorna skulle kunna sova..

My youngest reciewed a dollhouse (1/12 scale) and some dolls as a birthdaypresent last week. And soo far the house doesnt have much furniture. So during the weekend we made some pillows and quilts so that the dolls could sleep.

Im linking up to share my WIP for this week.


1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...