Sidor

torsdag 28 april 2011

sexkanter

När jag syr sexkanter använder jag mig gärna av färdiga grafpapper. printablepaper.net har grafpapper i A4 storlek som man får skriva ut gratis. Jag brukar välja sexkanter i 1 inch storleken till mallar och 1/4 inch storleken till skisser/ planering. Fördelen med dessa är att jag lätt kan skriva ut nya om de tar slut eller om jag glömt att ta med mig och jag vet då att de är i rätt storlek. Att använda fryspapper, mjölkkartonger mm tycker jag om men det kräver uppritning och tillgång till strykjärn. När mallen är så här liten så är det enkelt och går snabbt att tråckla fast tyget.

Vid "fussy cutting" använder jag en lite stadig genomskinlig mall (här klippt från en laminerad lamineringsficka utan papper)där sömsmånen är utritad men där jag sträckat pappersmallens ytterkanter(med permanent penna), så att jag vet exakt vad som blir motivet.

För att få samma motiv på alla sex bitar (som krävs till blombladen) använder jag en tvättbar OH penna och markerar några detaljer (på plastmallen)så att jag sen kan lägga mallen så att jag får lika på alla sex delar. Efteråt tvättas mallen av innan nästa omgång blad ska ritas ut. Sen krävs det en mittendel som passar till också.

För att tyget inte ska förskjuta sig när jag tråcklar fast det vid mallen markerar jag ut pappersmallens hörn. Jag har stansat ut små hål på plastmallen vid den sträckade (motiv) mallens hörn (se bild av mall ovan), genom dessa kan jag på baksidan av tyget markera ut hörnpostionerna. Sen är det bara att tråckla fast tyget och vara noga med att de markerade punkterna kommer vid hörnen på pappersmallen. Det är vanebildande och rofullt att sy sexkanter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...