Sidor

söndag 3 april 2011

Påskpynt

Ett utmärkt sätt att använda upp alla restbitar efter diverse lappteknikprojekt. En ca 10 stycken behövs nog för att det inte ska se futtigt ut eftersom de är så små. Självklart kan man göra dem större mn då förlorar de lite i charm tycker jag. 
Bitarna till kroppen är 5*5cm . Snöre till benen på ca 10 cm. (Egentligen behövs det inte ett riktigt så långt snöre men det är lättare att knyta och det syns ju ialla fall inte sen.) En tygbit till näbben ca 2*2cm.
Vik ihop biten som ska bli näbb diagonalt, med rätsidan innåt, och sy igen ena kortsidan med väldigt liten sömsmån ( 3-4mm), vänd ut och in. Det kan behövas en sticka eller liknande för att pilla ut hörnet.  Knyt en knut i vardera enda på snöret. Lägg bitarna som bilden visar och vik ihop diagonalt.
Sy även här med liten sömsmån. Jag brukar backa och sy en gång extra över där tråden är för att benen ska ligga still och inte gå att dra ut för långt. Vänd ut och in. Stoppa och sy igen. När sytråden ändå är kvar i brukar jag fixa upphängninen med samma tråd.
Jag brukar sy ganska många på en gång och sen lägger jag dessa plus ull och sytråd, synål och sax i en påse eller en liten låda och så kan jag ta med mig detta när jag ska bort och vill ha något att pyssla med som inte tar så stor plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...