Sidor

fredag 28 mars 2014

Fler babytäcken/ More babyquilts


Då var det gröna babytäcket färdigt. Jag valde att experimentera med en av de få sömmar som finns på min symaskin, en vågformad. Valde att kvilta raka linjer med denna. Har inte tvättat än så jag vet inte hur det blir färdigt men tycker att resultatet blev ganska ok. Blev nöjd med ramen runt om och färgen jag valde. Ska ta en bättre bild när den är tvättad och med en bättre kamera.                                                                    I`ve finished the green quilt. I chickened out and chosed to quilt i with one of the machines few decorativ stitches in straight lines. I haven`t washed it yet but I`m somewhat happy with the results. The green border works fine but not totaly happy with the quilting there, hoping that will get better after washing. Will take better picture later.

Hittade två övergivna lappteknikblock som jag tänkte att jag skulle använda. De är kvar sen jag jobbade som textillärare. De elever som gjorde dessa hann aldrig montera dessa och de skulle slängas. Jag fick ta över dem för att använda till något, och vad kan vara bättre än ett täcke som ska värma en liten bebis någonstans som fryser. Valde samma vågmönstrade stygn på symaskinen fast sydda i ett böljande mönster. Ordentlig bild kommer senare.                      
Found two orpaned blocks that I desided to use in this next quilt. I didn`t know what to do with them but didn`t want to throw them away. Well using them to make babyquilts for charity seems like an ok use. Since I didn`t really love how this quilt turned out I desided to do a really easy quilting on this one as well. Chosed the same wavestitch in a wawe pattern. Will take a proper picture ones I have bound and washed it.
 
 

Men nu måste jag ta mig i kragen och försöka lära mig maskinkvilta. Så till nästa täcke lovar jag att studera youtube videos i hur man maskinkviltar och jag ska inte ge mig förrens jag får till det. Och då tänkte jag att jag skulle ta och använda upp två buntar av modas candybars köpta i en kit för några år sedan och som inte blivit använda än. Har även några balistrips ( bunt med remsor ca 6.25 cm i batiktyger) kvar som jag inte kommer överens med färgmässigt. Vi får se vad jag börjar med.
But now I have avoided the free motion quilting that I have desided to learn so the next quilt will be freemotion machine quilted. So until then I`m going to look at tutorials on youtube on how to do. 
For the next quilt I`m considering using up two bundles of moda candybars I bought a couple of years ago and haven`t used yet. I also have some balistrips in colours I  wouldn`t usually chose, maby I can put those to use...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...