Sidor

måndag 6 januari 2014

Hansen minispinner



Förra året när jag skulle köpa spinnrock hittade jag så många spännande variationer och märken att jag blev helt snurrig. Efter att ha velat länge så tröttnade min man och undrade vad jag helst ville ha om jag inte behövde tänka på prisskillnader mm, och sa sen åt mig att hellre välja den jag helst ville ha istället för att välja en annan och fortsätta sukta efter favoriten. Så det blev en schacht matchless som fick namnet Ellie! Ett beslut jag är 100% nöjd med!
Men när jag kollade runt på olika spinnrockar så blev jag nyfiken på de elektriska. Kände inte att jag kunde lägga mer pengar på spinnredskap än jag redan gjort så redan innan jag hade bestämt mig för Matchless så byggde jag en egen e-spinner som passade mina louet spolar.

Last year after a lot of tought I bought a new spinning wheel the schacht matchless. I´m so satisfied with this versatil and beatiful made wheel and would´nt want to trade it. But when I browsed through a lot of different spinning wheels ahead of purcase I became curious about e-spinners. So much I desided to build my own to fit my louet bobbins and flyer (I did get help with the electrics).I wanted a Hanson but couldn´t justify the cost, especially since I already desided on a Matchless.


Provade olika modeller medans jag dreglade över Hansen minispinner och fortsatte spinna på den hembyggda (och de andra spinnrockarna). 
Så nu till jul fick jag verkligen en underbar överraskning! Min man hade diskuterat min hobby att spinna garn på jobbet med en kollega och pratade då om hur dyrt det var att beställa från USA. Då visar det sig att hennes dotters pojkvän studerar där och efter en del krångel kom den hit till mig till jul. Tjoho! Det har blivit en hel del spinnande de sista dagarna och det är underbart att kunna spinna med fötterna uppe samtidigt! Den är underbar att arbeta med så nu har jag ännu en klar favorit! 

I have tried friends e-spinner and continued to spin on my homemade that works fine but is quite crude. 
Then this christmas I got a wonderful suprice from my husband. My husband had discussed my spinnig hobby (and my interest in the Hansen) and how expensive it was to order from the states with a coworker. It turned out the coworkers daughters boyfriend studies in the states and was kind enough to assist in getting the minispinner here to Sweden when going home for christmas. :) It was actually a little banged up when I got it mostly due to a miss in delivery were it in fact was delivered to the wrong person,a few scratches but nothing that affects the function. My husband was quite worried when the e-spinner disapeared but I was happily unaware of that drama.
So after that wounderful gift I have of course been spending the last days spinning.


Detta är förresten en i körsbärsträ med woolee winder. Letar nu väska som passar för när jag vill ha den med på äventyr. Om jag bara tar själva spinnrocken får den plats i nessesären till min kabinväska men vill ha lete mer plats för spolar och annat plus gärna lite mer skyddad. Får leta vidare...

The minispinner I got is in cherry with a woolee winder. And if I´m not interested in bringing extra bobbins it fits in my toiletbag that goes with my small suitcase, but I´ll keep looking for a more sturdy one that can hold more things.




Måste förresten säga att woolee winder spolarna skiljer sig en del mellan Hansens och Schacht. Känns mer hållbar på Hansen. På Matchless så är kanterna på spolen så tunn att jag hela tiden är rädd för att den ska gå sönder...

Bye the way the woolee winder bobbins are more different between the Hansen and Schacht than I would have tought. One the matchless the outer edge is so thin I´m afraid it will break....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...