Sidor

fredag 21 september 2012

Broderi och knytning av frivoliteter/ Embroidery and tatting

Har kommit tillbaka från Danmark och danske folkedanseres draktsyingskurs. I år har vi bl a lärt oss oppmåling av gamle draktdeler (husk handskar) og tyllbroderi. En väldigt intensiv vecka men oj så roligt och lärorikt.

Men som vanligt  så har jag lärt mig massor av mina kurskamrater i pauserna också. Bl a har Merete lärt mig mer orkis/ frivoliteter/ nuppereller. För några år sen lärde hon mig grunderna och nu har jag lärt mig tillräckligt för att prova en stjärna för att ha i julgranen. Men med tanke på hur lång tid det tog att komma så här långt så blir det nog inte så många till julgranen...

Have spent a week in Denmark were I learnt to make different parts and details for historic costumes. We also had the chance to learn how to make patterns from old dress parts (remember gloves!
We also learned  how to copy old sewn laces.

But apart from what we learned in the course we usually teach each other other tequniques as well. A few years ago Merete taut me how to do the basic tatting knots. This year she taut me to do chain and split chain. So I desided to use this new knowledge to make snowflakes for christmas. But taken into account how long time this took me I guess there wont be so many...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...