Sidor

lördag 31 december 2011

Nytt täcke nytt år!

Har haft lite tid vid symaskinen och har börjat sy ihop mitt soulblossoms täcke med tuskaft/flätmönster. Har efter inrådan från min man bestämt mig för att dela upp det det stora planerade täcket till två mindre täcken istället.

Have finally gotten the time and energy to try to finish this quilt. My husband is supposed to get this for his birthday (3 jan) and since he thought my original planned quilt would be to big I´m making this into two smaller quilts instead.
(sorry for the bad picture I´ll take a better one outside when its completly finished)



Samtidigt som jag syr ihop de här täckena så har jag börjat på ett nytt.

I ´ve also started with a new quilt (I couldent help myself).

Efter att ha sett detta underbara täcke har jag bestämt mig för att göra ett liknande (orange peel, apelsinskals täcke). På syfestivalen i höstas köpte jag en bunt med tyger, ett av tygerna (eller tre av bitarna, samma tyg) har jag haft svårt att bestämma vad jag skulle göra med.
Jag tycker att färgerna är jättefina och nu har jag hittat ett perfekt projekt. Extra kul att tygerna är i citrusfärger.

I fell in love with Amandas Apple cake quilt and desided I needed to do one for myself. And now I found a perfect projekt for this fabric that came in a bundle I bought earlier this fall.

Det finns många olika sätt att göra detta mönster på och jag har valt metod med tanke på att kunna använda mig av så liten sömsmån som möjligt eftersom jag vill utnyttja det tyg jag har till max. Därför valde jag en metod där man vändsyr bitarna ihop med tunnt vlieseline.Genom att leka lite med passaren och ett rutblock kom jag fram till hur stora bitar jag kunde ta ut från tyget.

Tänk på att vända det mönstrade tyget innåt!




Of all the different ways to do this block I desided to go with the one that requiered the smallest seam allowance.




När jag sytt runt hela formen gör jag en öppning mitt på baksidan och vänder. Det gäller att vara försiktig när man petar ut hörnen så att det inte går hål.











Sen är det bara att pressa med strykjärn. Dessa bitar ska sedan sys på fyrkantiga lappar som sedan sys ihop. Jag tänkte att jag skulle göra några fler båtar först innan jag börjar med det.











Jag önskar alla som läser detta ett riktigt gott nytt år!!!

I wish you all a happy new year!!

/Karolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...